Työn tuottavuuden laskentakaavassa voi näyttää hyvältä, jos työaikaa on käytettävissä enemmän. Sitähän ei kaavassa mitata, mitä tuolla työajalla tehdään. Suorassa asiakaspalvelutyössä, jossa otetaan esimerkiksi asiakkaita vastaan, puolituntia viikossa voi olla yksi tai useampi asiakas enemmän. Tämähän olisi hyvä juttu. Selvästi se lisäisi tuottavuutta. Mutta entäs muutoin? Miten puolituntia viikossa lisää asiantuntijan tuottavuutta? Monella on käytössään liukuva työaika, johon puolituntia viikossa häviää taivaan tuuliin. Ylipäänsä työaika palkan perusteena ja tuloksellisuuden mittarina on todellakin niin ”last season”, että on uskomatonta, että sellaista edes enää on. Ymmärrän tässä työsuojelullisen pointin, mutta asiantuntijatyössä pitäisi maksaa siitä, mitä saadaan aikaiseksi. Se vain vaatisi vaivannäköä työnantajalta. Organisaation pitäisi miettiä, mitä se tavoittelee ja haluaa saada irti työntekijästä/asiantuntijasta sekä mitä se on valmis maksamaan siitä. Ja ent
Kommentit
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!